Plan för integration av Allgäuland klar

Arlas plan för nyförvärvade sydtyska mejeriföretaget Allgäuland-Käsereien är nu klar. Denna innebär bland annat att ett av Allgäulands fyra mejerier stängs, samt att ansvaret för marknadsföring och försäljning flyttas till Arlas tyska huvudkontor i Düsseldorf.

Arla Foods tar nu första steget för att integrera det tyska mejeriföretaget Allgäuland-Käsereien som Arla övertog i början av november. 
Medarbetarna på mejeriet i Riedlingen fick igår information om att mejeriet läggs ner under 2012.

– Det är tråkigt att vi är tvungna att ta detta steg, säger Arlas chef för den tyska marknaden, Tim Ørting Jørgensen.

– Men det är nödvändigt för att få Allgäulands ekonomi på rätt kurs. Den strategi vi har för Allgäulands verksamhet är att fokusera på specialostar, och mejeriet i Riedlingen tillverkar standardprodukter som inte passar in i den strategin. I stället kommer vi att koncentrera produktionen på de tre andra anläggningarna i Bad Wörishofen, Kisslegg och Sonthofen, förklarar Tim Ørting Jørgensen.

Nu undersöks om det finns möjligheter att omplacera några medarbetare från Riedlingen till andra mejerier.

Samtidigt har det fattats beslut om att flytta Allgäulands försäljningsavdelning till Arlas huvudkontor i Düsseldorf. Där kommer också ansvaret för marknadsföring att placeras.

Beslutet om att lägga ner mejeriet i Riedlingen får inte några konsekvenser för färskvaruverksamheten under varumärket Allgäuland Frische. Mjölken, som i dag tillverkas på mejeriet i Riedlingen, kommer i framtiden att tillverkas på andra anläggningar.

FAKTA: Riedlingen
60 000 ton UHT färskvaror
22 000 ton ost (kapacitet)
100 medarbetare

Ytterligare information:

Robbin Grönstedt, tf. presschef, Arla Foods Sverige
Telefon:  070-88 44 290, robbin.gronstedt@arlafoods.com